lørdag den 28. april 2012

Kringle med luxusfyld

Jeg har opskriften på den lækreste kringle....ja stængerne kaldes for kringle, selv om jeg nu ikke er enig...ej heller i stavemåden "luxus", men det er afgjort lækkert bagværk.


Ingredienser:
Dej:
50 g. gær
2 dl. koldt mælk
2 æg
1 spsk. sukker
½ tsk. kardemomme
½ tsk. salt
200 g. smeltet smør
600 g. mel

Fyld:
150 g. marcipan
125 g. sukker
125 g. smør
100 g. hakket chokolade eller chokolade knapper

Pynt:
50 g. hakkede hasselnødder eller flager
1 æg til pensling
perlesukker


Fremgangsmåde:
Dej:
Alle ingredienserne røres sammen. Dejen hviler, mens fyldet forberedes.

Fyld:
Alle ingredienserne røres sammen. 

Dejen deles i 3 lige store dele, der hver rulles ud til ca. 20x30 cm. De udrullede stænger snittes på skrå i kanten, så de kan flettes som vist på billedet.



1/3 af fyldet kommes på midten af hver stang.

Stængerne flettes, pensles derefter med æg og drysses med nødder og sukker.

Stængerne stilles til hævning et lunt sted i 30-40 minutter.

Bages midt i ovnen ved 220 grader i 12-15 minutter. (synes nu at mine kringlestykker skulle bage lidt længere tid)

Velegnet til frysning.


Kringlestykkerne blev bagt i går aftes og mens mor her bagte af hjertets lyst, fjollede husets drenge rundt i køkkenet (?). 


6 kommentarer:

  1. Ummm der er nu ikke noget som hjemme bagt kringle, der minder mig om min barndom.....

    Og det smager jo faktisk rigtig godt !

    Dine stænger ser flotte ud !

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  2. uhm hvor ser de bare gode ud.
    Tak for opskrift, den må jeg afprøve en dag.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  3. Mums for en lækker kringle og en hel bagermeste værdig.
    Hvor er den flot foldet.

    Stine:)

    SvarSlet
  4. Rigtig dejlig kringle, bedre end Søren Ryges

    SvarSlet
  5. Helt bestemt bedre end Søren Ryges .Jeg har en gammel opskrift fra Haderslev. Den er 100år gammel. Minder meget om din.Uhm.

    SvarSlet
  6. Ser lækkert ud 😍

    SvarSlet