torsdag den 13. september 2012

DIY på Ipad sleeve - quick and easy

Vi taler om seriøst quick and easy uden for der skal sys i og sømmen er gemt alligevel.

Jeg vil lige starte med at fortælle, at jeg ikke ejer en Ipad, men det gør min nabo og dette etui er testet og godkendt. Naboens Ipad har sådan et beskyttelses-omslag, som er medregnet i målene til denne sleeve.

 retro-stoffet er fra denne skønne blogger,
der også  har en blogbutik med mange lækre retro-stoffer

Du skal bruge følgende:

- volumenvlies: 24.5 x 51 cm.
- bomuldsstof (til forsiden) 24.5 x 51 cm.
- bomuldstof (til for): 24.5 x 63.5 cm.
- rund elastik: 18 cm.
- dekorativt bånd: 25 cm.
- 1 knap: lige præcis den du ønsker

Sådan gør du:

1. Klip alle delene ud og stryg volumenvliesen på yder-stoffets vrangside. Tjek målene, da volumenvliesen nogle gange kan finde på at krympe lidt i strygefasen.


2. Læg forstoffet sammen med yder-stoffets kant, ret mod ret. Sæt knappenåle i. Sy med en 3 cm. trykfodsbredde. Du kan også tegne en kridt streg at sy efter.


 3. Ved stofferne vrang mod vrang, så du får en 3 cm. kant som på billedet. Stryg og tjek målene.


4. Nu kan du quilte, hvis du har lyst. Det er ikke nødvendigt, men kan gøres for dekorationens skyld. Hvis du quilter, så kan du vælge at hæfte de to øverste kanters tråd-ender i hånden eller bruge hæfte-funktionen på symaskinen (jeg er lidt af en nørd, så jeg gjorde det altså i hånden, det tog ca. 5 minutter.)



 5. Find midten af det ene endestykke, som skal være bagsiden af etuiet. Sy elastikken fast med et par sting.


6. Sy evt. et bånd tværs over siden for at skjule elastik-påsyningen. Dette giver en yderligere forstærkning af syningen ved elastikken. Du kan også vælge at sy et lille mærke på i stedet for et langt bånd.


7. Fold stoffet vrang mod vrang, tjek breddemålet: 24.5 cm. Sy med en trykfodsbredde langs hver side af etuiet.


8. Klip halvdelen af sømrummet væk. Klip også et lille snip af hjørnerne i bunden, uden at klippe i syningen.


9. Ved etuiet ret mod ret og pres med strygejern. Skift til lynlåstrykfod og sy langs siderne, det passer ca. med en halv centimeter, altså det der vil svare til en trykfodsbredde med en almindelig trykfod. Giver det mening? (på billedet ser det godt nok ud til at jeg syr med 1 cm. sømbredde, men gør jeg altså ikke) 


10. Vend etuiet og pres med strygejern og sy knappen på.

Voila. 
Sådan syr du en Ipad sleeve, quick and easy, men stadig med det sidste finish. Håber at du kan bruge vejledningen og husker at linke, hvis du har en blog. OG det vil være rigtig dejligt med feedback, specielt hvis jeg har klokket i det med hensyn til målene ;D....tillidsvækkende slut-kommentar ikke? ;D

5 kommentarer:

  1. Wow et skønt ipad cover. Det er virkelig nogle smukke farver du har sat sammen.
    Kh Viola

    SvarSlet
  2. Du får godt nok produceret nogle DIY'er. Den her er også rigtig fin. Jeg har desværre ikke nogen iPad og min kæreste gider nok ikke have sådan én syet én :-/

    SvarSlet
  3. Hvor er den flot Lene ;0)
    Den må jeg have afprøvet en af dagene hvor det regner, den lyder til at være lige til ;0)

    SvarSlet
  4. Hej Lene
    Så fin en DIY du har lavet. Det vil jeg forsøge mig på, når jeg en gang får mig en Ipad : )

    Knus Marthe

    SvarSlet
  5. Quick and easy - jow jow ;) Flot er den i hvert fald :)

    SvarSlet