tirsdag den 10. januar 2012

DIY: stofcirkel med hæklede tunger

Indlægget her var lovet til i morgen, men da jeg er på sygehuset det meste af dagen kommer DIY'en her:


Du skal bruge:

- en skabelon (jeg klipper i kopi-papir eller madpapir).
Jeg har tegnet en cirkel på 8.5 cm. i diameter.
- volumenvlies
- bomuldsstof (2 stk. der er lidt større end cirklen)
- hæklenål nr. 2.5
- bomuldsgarn eller lign. garn i samme tykkelse



1. Stryg volumenvlies på vrangsiden af det ene stykke bomuldsstof.

2. Læg de to stofstykker ret mod ret og fæst papir-skabelonen/mønsteret på stoffet med volumenvliesen.

3. Sy langs kanten af papiret med stinglængde 1.75-2. Du skal sy hele vejen rundt.


4. Fjern papiret og klip ½ cm sømrum.

5. Klip hak langs sømrummet uden dog at klippe i syningen.

6. Klip en vendeåbning i stoffet, der ikke har påstrøget volumenvlies.


7. Vend og pres stof-cirklen.

8. Nu skal du sy en række knaphulssting rundt langs kanten på stofcirklen. Jeg starter altid fra bagsiden og afstanden mellem stingene er ca. 6-7 mm. Sørg for at ´ha' et lige antal sting, ellers kommer det ikke til at passe med de hæklede tunger


 9. Knaphuls-stingene afsluttes med at binde en knude på bagsiden af cirklen. Tråd-enderne hæftes.


10. De hæklede tunger hækles på følgende måde:
Start med at hækle en luftmaske i en knaphuls-mellemrum, hækl 5 stangmasker i næste mellemrum, *1 fastmaske i næste mellemrum, 5 stangmasker i næste mellemrum*. Gentag fra * til * til du er hele vejen rundt om cirklen. Slut med en kædemaske i luftmasken fra begyndelsen.


11. Hæft tråd-enderne.

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Cirklen med de hæklede tunger er nu klar til at blive monteret på fx. et etui, en jakke, nederdel eller lign., tæppe (kunne det ikke se sødt ud?) eller pude.

Stof-cirklen kan dekoreres med diverse teknikker. Man kan dekorere stoffet inden syningen, men da jeg har svært ved at få motivet centreret, ja så ta'r jeg chancen og dekorerer den efter syningen. Er knapper dekorationen, skal de selvfølgelig sys på tilsidst :D.

På-syningen af cirklen: Jeg bruger vliesofix til at fiksere cirklen på stoffet og derefter syr jeg ciklen fast med bagsting (gennem de hæklede tunger).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Disse cirkler kan også bruges til at lave glas-brikker med (altså de der dimser der skåner bordet). Har et par gode idéer til hvordan de kan laves på en mere funtionel måde og hvis jeg ikke glemmer det, kan det godt tænkes at der kommer en DIY.

4 kommentarer:

  1. åh det må du ikke glemme, for sådan nogle vil jeg rigtig gerne lave :0)

    SvarSlet
  2. Åh, du er fantastisk, Lene!
    Tusind tak - jeg glæder mig til at lave rigtig mange fine cirkler med hæklede tunger :o).
    Du er en skat!
    Rigtig god tur på hospitalet i morgen - pøj pøj.

    SvarSlet
  3. Du er bare så dygtig. Lækre sager
    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. Hvor er den fin ;0) Den bliver jeg altså lige nød til at prøve ;0)

    SvarSlet