tirsdag den 14. juni 2011

Hæklet blomster-DIY

Her er mit bud på den hæklede blomst på den smarte kjole, som jeg igen har glemt hvad hedder....


Blomsten er hæklet i Katia Eco Cotton (købt hos Dorthe, hvor jeg også så kjolen). Blomsten har en diameter på ca. 12 cm og er hæklet på nål nr. 3.

Blomster-midte:

Hækl 2 lm.

1. omgang: I den første lm hækles 8 fm. Slut omgangen med en km i den første fm.

2. omgang: Hækl 3 lm, 1 stm i samme "hul"som km fra forrige omgang.
2 stm i de næste 7 fm, slut omgangen med en km i 3. lm.

Blomster-kronblad:

1. række: Hækl 3 fm, 1 lm, vend

2. række: Hækl 2 fm i den første fm, derefter en fm i hver maske, 1 lm, vend (= 4 fm)

3. række: Hækl 2 fm i den første fm, derefter en fm i hver maske, 1 lm, vend (= 5 fm)

4. række: Hækl 2 fm i den første fm, derefter en fm i hver maske, 1 lm, vend (= 6 fm)

5. række: Hækl 2 fm i den første fm, derefter en fm i hver maske, 1 lm, vend (= 7 fm)

6. række: 2 fm hækles sammen, derefter en fm i hver maske, 1 lm, vend (= 6 fm)

7. række: 2 fm hækles sammen, derefter en fm i hver maske, 1 lm, vend (= 5 fm)

8. række: 2 fm hækles sammen, derefter en fm i hver maske, 1 lm, vend (= 4 fm)

9. række: 2 fm hækles sammen, derefter en fm i hver maske, 1 lm, vend (= 3 fm)

10 række: 2 fm hækles sammen, derefter en fm i hver maske, 1 lm, vend (= 2 fm). Bryd garnet.

De efterfølgende blomster-kronblade hækles på samme måde, men du skal starte med en lm i stedet for den første fm. Dvs. 1. række starter med at fange garnet gennem næste stm (blomster-midten), hækl 1 lm og derefter 2 fm, 1 lm, vend Herfra følger du blot resten af vejledningen til blomster-bladet.

Afslutning: Når alle 6 blomster-kronblade er hæklet, hækles en række fm rundt langs kronbladene.

Nu skal alle enderne blot hæftes og en knap sys på til dekoration.

Håber at opskriften er læselig....den er lavet i en hurtig vending og jeg kan ikke helt greje hvordan man gør udtagningshullerne usynlige?

14 kommentarer:

  1. Hvor er den blomst fin. Tusind tak for, at du vil dele :)

    SvarSlet
  2. Den er da fin ;0) tak fordi du deler.

    SvarSlet
  3. Ej den er fin, og skøn skøn farve.

    SvarSlet
  4. Den er bare smuk og ligner godt nok den anden. Jeg har sammenlignet.
    Tak fordi du vil dele blomsten med os.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  5. Hvor er den blevet fin og tak fordi du vil dele opskriften.

    SvarSlet
  6. Hvor er jeg dog glad for at du lige fiksede en lækker lille diy til denne blomst - endnu et projekt der skal tilføjes min lange (før)sommerferie liste

    SvarSlet
  7. Ejj.. altså hvor flot, tak for opskriften, den skal helt sikker afprøves

    SvarSlet
  8. Jeg er ret sikker på at det er en Du Milde kjole du har set blomsten på ;-) Sælges bla. her på gevanter.dk :-)

    SvarSlet
  9. Hvor er den fin. Jeg tror næsten jeg (optimistisk) må forsøge mig med sådan en! Tænker også det er en DuMilde kjole, du har set den på - de er SÅ skønne :)

    SvarSlet
  10. nøøøøj hvor er den fin! dét vil jeg lave !

    SvarSlet
  11. Tak for at du vil dele opskriften :) jeg er ved at hækle nogle blomster til min kjole,håber de bliver fine :)

    SvarSlet
  12. Tak for opskriften :D Jeg sidder og tænker på, om 1. omgang ikke burde have 9 fm i stedet for 8 fm? På den måde ville 2. omgang få 18 stm, dvs 3 stm til hvert kronblad. Vh Lene.

    SvarSlet