lørdag den 21. juni 2014

HAMA-perle-pung DIY

punge med forskellige mål
DIY-pungens mål: 8.5 cm høj x 16 cm bred

Disse Hama-perle-punge er lavet med venstre hånd og denne DIY er skrevet med venstre hånd (der er ikke meget bedre at spore desværre), men jeg har fået et par spørgsmål på IG og tænkte at det var nemmere at lave en slags DIY ;)

DU SKAL BRUGE:

- nylonsnor af en eller anden slags...jeg har brugt noget fra sønnens drage-hjul ;)
- 1374 Hama-perler...cirka ;)
- en lynlås på 15-18 cm
- tålmodighed ;D 

1. Træk 16 perler på nylonsnoren og lad en god ende hænge... jeg binder ikke knude, men væver de løse ender godt og grundigt frem og tilbage, op og ned. Men inden du kan hæfte skal du først væve :-) Her kan du finde en illustration til hvordan man væver med perlerne. Når du har vævet, så du har 75 perler i øverste række, skal du samle perle-stykket.


2. Perle-stykkets ender væves sammen.


3. Nu skal bunden til perle-pungen laves. Og bunden består af 3 rækker med 33 perler i øverste og nederste række. I den midterste række er der 34 perler. Bemærk perlerne i enderne, da vævningen ikke automatisk starter og slutter med denne placering af perlerne....det giver forhåbentlig mening i kommende billeder. 


Normalt skal man ha' et lige antal perler på snoren til at starte med, men det kan man ikke i forhold til bundes bredde her. Det betyder at man skal væve lidt anderledes. Håber at jeg kan vise det på nedenstående billeder, men ellers er det nemmere at se, når man selv sidder med perlerne i hænderne.



4. Bunden væves på det samlede perle-stykke, men sørg for at holde bunden så retvinklet på perle-stykket som muligt. 


5. Nu er det tid til at sy lynlåsen fast. Du skal måle dig frem til den rette lynlås, men jeg har brugt en 15 cm lang lynlås her. Læg perle-pungen ovenpå lynlåsen og tegn med kuglepen/blyant efter pungens runding (det der kunne kaldes sidestykke). Klip efter stregen. Jeg klipper blot en den ene ende af lynlåsen og klipper den anden til, når lynlåsen næsten er færdig-monteret....så er jeg sikker på at den ikke har trukket sig kortere i løbet af på-syningen.


For at undgå, at lynlåsen trævler, smelter jeg enderne med en lighter.


6. Lynlåsen lægges ovenpå perlerne og sys på ved at væve igennem perlerne.


7. Når lynlåsen er vævet på, sys endnu en række perler ovenpå. 


8. Voila en HAMA-perle-pung er lavet :-) Pynt evt. lynlåsen med en snor og perle :-)


NB. Jeg har brugt en lidt kraftig nylonsnor og har ikke bundet knude, da snores tykkelse gør at den "låser" under hæftningen....som væves i mange perler. Hvis du bruger en tyndere nylonsnor, skal du måske binde knude og hæfte?

16 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke sige andet end waouw.

    SvarSlet
  2. Flot DIY og jeg beundre din tålmodighed så MEGET <3

    SvarSlet
  3. Dine perleprojekter giver begrebet "venstre-hånds-arbejde" en helt ny betydning. FLOT! :-)

    SvarSlet
  4. Flot arbejde - selvom det er med venstre!! Får helt lyst til at bruge resten af dagen på sådan en pung :-)

    SvarSlet
  5. De er super fede, men hold da lige op et stort stykke arbejde. Det kan være jeg skal prøve det en dag, måske i min ferie :-)

    SvarSlet
  6. Hej. Hold op, hvor er du god og så med venstre hånd, det kunne jeg ikke gøre efter, ikke engang med højre hånd;-))

    SvarSlet
  7. Dette må jeg prøve - en dag! :)

    SvarSlet
  8. De er simpelthen så skønne.

    SvarSlet
  9. De er super flotte - og hvor har du lavet mange på rekordtid! :)

    SvarSlet
  10. Tak for inspirationen!! Jeg er gået igang med de grønlandske perler og en mindre ting. Men hold da op det er hyggeligt at arbejde med perlerne igen :-)

    SvarSlet
  11. Hola, mi nombre es Azul y me encanto la idea, necesito ayuda, no termino de comprender como haces el tejido. Si me podrian ayudar se los agradecería. Saludos de Argentina

    SvarSlet
  12. No logro comprender el tejido. Si me ayudarian se los agradezco

    SvarSlet
  13. Se hacen por fila separadas y despues se unen?

    SvarSlet
  14. Haces filas y despues unis el conjunto?

    SvarSlet